De Vlaamse taxisector kreunt al onder een regen van ontslagen: de stad Antwerpen doet er nog een schepje bovenop

De taxisector is in zwaar vaarwater terecht gekomen na het invoeren van het nieuwe Vlaamse taxidecreet en de Covid-19-crisis.

Heel wat taxibedrijven gaan in faling of ontslaan een groot deel van hun chauffeurs. Alsof dit nog niet genoeg is, “moderniseren” flink wat steden hun taximarkt, wat in de praktijk neerkomt op dereguleren.

Minder regels die zorgen voor minder sociale bescherming voor de taxichauffeurs!

Antwerpen zet de toon

Op de gemeenteraad van 29 juni zal het bestaande taxireglement met onmiddellijke ingang afgeschaft worden. Carine Dierckx, BTB-ABVV secretaris in Antwerpen is duidelijk : ”Terwijl het nieuwe Vlaamse taxidecreet al een verregaande deregulering van de taxisector doorvoert, wil het Antwerpse bestuur nog een stap verder gaan. Zo zal er geen onderscheid meer gemaakt worden tussen standplaats taxi’s en straattaxi’s en zullen de taxibedrijven hun tarieven vrij kunnen bepalen. We vrezen voor een overaanbod en dumpingpraktijken van platformen als Uber en Lyft die de lokale taxibedrijven uit de markt zullen duwen. Dit zal dan weer een impact hebben op de tewerkstelling van de loontrekkende taxichauffeurs ”

Centrumsteden rollen de rode loper uit voor Uber

Antwerpen publiceerde recent nog samen met andere centrumsteden zoals Leuven en Gent een open brief. Daarin verwelkomden ze Uber mits deze zich zou houden aan een aantal “voorwaarden”. Dat Uber een asociale reputatie heeft, is deze steden blijkbaar ontgaan. De chauffeurs worden uitgeperst, de veiligheid van de gebruikers is onvoldoende gegarandeerd, transparantie in de bedrijfsvoering is onbestaande, ...

Deregulering is trouwens het handelsmerk van Uber. Het lijkt wel alsof de Vlaamse politiek naar de pijpen wil dansen van deze Californische multinational. Een hip imago kan echter de rauwe sociale realiteit niet toedekken. Een wolf in schaapsvacht!

Van je “vrienden” moet je het hebben

Dat de sp.a hieraan meewerkt is een pure schande!

“Zijn Tom Meeuws, Mo Rhidouani en Rudy Coddens ineens lid geworden van de Uber-fanclub?”, vraagt Frank Moreels, Voorzitter van BTB-ABVV, zich af. “Waarom werkt de sp.a mee aan dit dereguleringsopbod? Het zal honderden jobs kosten in de taxisector! Destijds kregen we van sp.a steun in onze kritiek tegen het Vlaams Taxidecreet, maar nu zien we dat diezelfde sp.a in de steden waar ze mee in het bestuur zitten de kar trekt van de deregulering. Vaak nog verregaander dan het Vlaamse Taxidecreet.

Van een partij die opwerpt sociale waarden hoog in het vaandel te dragen, mogen we toch verwachten dat ze ook aandacht hebben voor de rechten van de werknemers uit de sector die ze naar eigen zeggen willen “moderniseren”.