BTB verzet zich tegen arrestatie van Kapitein Rackete van het reddingsschip Sea-Watch 3

Frank Moreels, voorzitter van de Europese transportfederatie en Jacques Kerkhof, secretaris van de vakgroep koopvaardij van de Belgische Transportbond, vragen om Carola Rackete, de 31-jarige kapitein van het reddingsschip Sea-Watch 3, meteen vrij te laten.

Sea Watch is de laatste NGO actief in de Middellandse Zee die bootvluchtingen oppikt en naar een Europese haven brengt. "Sinds de ultrarechtse regering in Italië aan de macht is, weigert iedere Italiaanse haven om de schepen van Sea-Watch te laten aanmeren", vertelt Frank Moreels. Kapitein Rackete negeerde dit verbod en meerde het schip aan in de haven van Lapedusa. Daarop werd ze door de Italiaanse autoriteiten gearresteerd.

"Dit raakt iedere zeeman recht in zijn bestaan en gaat in tegen een eeuwenoude zeemanstraditie om drenkelingen op te vissen", vult Jacques Kerkhof aan. Zeemannen hebben internationaal rechtelijk de verplichting om mensen in nood op zee te redden. Zowel het UNO-zeerechtverdrag van 1982 als de SOLAS (Safety of life at sea) conventie verplichten dat kapiteins hulp moeten bieden aan in nood geraakte schepen. Kapiteins dienen zo spoedig mogelijk naar de locatie van een incident te varen. Deze verplichting geldt voor privé (handels)schepen en voor schepen die door overheidsinstanties gevaren worden, zoals schepen van de kustwacht.

Frank Moreels verzet zich tesamen met de collega's van BTB en ETF tegen deze arrestatie. Mensenlevens redden is een morele verplichting die in internationale regelgeving is verankerd. Gelukkig zwelt het protest aan. Een petitie die de vrijlating van kapitein Rackete eist, telt nu al 65 000 handtekeningen en de Italiaanse collega-dokwerkers boden al aan om de haven van Genua open te stellen voor de reddingsactie van Sea-Watch. Frank Moreels roept dan ook de leden van de verschillende Europese transportvakbonden op om deze petitie mee te ondertekenen.

Meer info op : http://www.imo.org/en/About/conventions/listofconventions/pages/international-convention-for-the-safety-of-life-at-sea-(solas),-1974.aspx

Voor meer informatie:
Jacques Kerkhof