Luxueuzere cruiseschepen, karig loon voor het personeel.

Dat is nog niet alles: personeel moet soms wel 3 bemanningsleden in 1 kleine hut 7 op 7 samenwerken en leven. Steeds harder werken en steeds langere werkdagen… Rederijen hanteren verschillende lonen voor verschillende nationaliteiten Er is een duidelijke gebrek aan medische en andere sociale (verzekerde) voorzieningen.

Op 3 augustus hebben de Belgische transportbonden actie gevoerd in Antwerpen. Door scheepsbezoek en verdeling van een folder aan het personeel. Dit is nodig want de bedrijven werken met steeds minder personeel die steeds meer passagiers moeten bedienen

Deze actie kadert in de ruimere internationale ETF campagne van Europese transportbonden en de Belgische Transportbond BTB voor meer loon en betere werkomstandigheden in de river cruise industrie. Deze campagne ging op 5 april 2017 van start in Amsterdam (en ook in Bazel)…

De Belgische Transportvakbonden roepen de werkgevers in deze sector dan ook op om dringend aan de tafel te komen voor sociaal overleg met ETF. Zo niet, dan kunnen we niet anders dan over te gaan naar hardere acties, controles te laten uitvoeren door de sociale inspectiediensten en de passagiers bewust maken van de malafide praktijken die in deze sector  dagelijks gebeuren.

De River Cruises business is booming business in gans Europa. De armlastige loon- en werkomstandigheden aan boord van deze schepen, zijn dat helaas ook. Zo verdient personeel aan boord gemiddeld 600 tot 800 euro per maand. Werkdagen van meer dan twaalf uur zijn schering en inslag. Het gaat dan vooral om de uitbuiting van Roemenen, Bulgaren, Serviërs en Kroaten.

to the top