BTB Herdenkt gesneuvelde zeelieden

Op 4 september nam Federaal Secretaris Jacques Kerkhof deel aan de jaarlijkse plechtigheid aan het Monument der Zeelieden, dat opgericht werd aan de Tavernierkaai te Antwerpen om de gesneuvelde zeelieden uit de beide wereldoorlogen én voor de overledenen uit de zeevaartmiddens te herdenken.

Reeds meer dan 70 jaar houdt de BTB-Vakgroep Koopvaardij deze traditie in ere. In beide wereldoorlogen werden de cargokonvooien van de geallieerden zwaar onder vuur genomen door de Duitse U-boten. De Duitsers wilden op die manier het Verenigd Koningrijk - en het verzet op het vasteland - letterlijk uithongeren.

BTB heeft lang geijverd om voor deze gesneuvelde zeelieden uit de koopvaardij ook het statuut van oorlogsslachtoffer te verkrijgen. Pas in het jaar 2000 werd dit erkend. Hoewel dit op zich vrij laat is en tal van betrokkenen het niet meer hebben kunnen beleven, zijn de nabestaanden toch erkentelijk voor deze onderscheiding.  Als BTB hechten we veel belang aan deze jaarlijkse viering. Vanuit onze waarden kunnen en willen we de gruwelen van verrechtsing en onverdraagzaamheid blijvend in herinnering houden. We willen met deze herdenking ook onze jeugd waarschuwen voor het opkomend neo-fascisme en populisme.

Enkel door een doorgedreven dialoog zullen we de problemen van vandaag kunnen oplossen en de opgebouwde welvaart behouden.