Primeur: België vaccineert nu ook buitenlandse zeevarenden aan boord

Als eerste land ter wereld vaccineert België nu ook buitenlandse zeevarenden, ongeacht hun nationaliteit, als deze aan -of afmeren aan een Belgische haven.

Met mobiele medische teams, voorraden Johnson & Johnson-vaccins en steun van het beleid schakelt de CORONA-taskforce een versnelling hoger in de strijd tegen het Corona-virus.

Terwijl België in lockdown zat, bleven vele matrozen en officieren hard werken om ons te voorzien van de goederen die onze winkels, elektriciteitscentrales en ziekenhuizen doen draaien kortom onze economie doet draaien. Doorheen de Corona-epidemie hebben de zeevarenden waardevolle bijdragen geleverd aan de landen die ze voorzagen van goederen.

Nu heeft België maatregelen genomen om deze zeevarenden te voorzien van de broodnodige vaccins. Maandenlang werken aan boord maakt de arbeiders aan boord immers een kwetsbare groep waar het virus kan toeslaan. "Als er een uitbraak is aan boord van een schip, dan is dat een heel moeilijke zaak. Het gaat hier om gesloten gemeenschappen. Daarnaast is de zeevaart enorm belangrijk voor de wereldhandel en brengt een corona-uitbraak de scheepvaart in gevaar", vertelt vice-eersteminister en minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne.

Mobiele vaccinatieteams, onder toezicht van Mediport en met steun van Gasthuisgroep Antwerpen, gaan nu aan boord van schepen die aan- of afmeren aan Belgische havens om de zeelieden te voorzien van een Johnson & Johnson-vaccin. Door zelf naar de zeelieden aan boord te gaan is het nemen van het vaccin meer toegankelijk.

Met deze manier van werken hoopt Wilfried Lemmens, algemeen directeur van de Koninklijke Belgische Redersvereniging, dat België een voorbeeld kan zijn voor andere havens in de mondiale strijd tegen het virus. “We hopen dat door het goede voorbeeld te geven, andere havens zullen volgen." besluit Lemmens.

BTB-ABVV moedigt deze primeur en manier van werken aan. Zeelieden van alle nationaliteiten zijn maar al te lang een vergeten groep geweest in het hoofdstuk van de Coronapandemie.