ETF Logistics Action Days: samen sterk voor de logistieke medewerkers

Op woensdag 4 oktober 2023 mobiliseerde BTB meer dan 40 militanten bij DHL Global Forwarding in Diegem naar aanleiding van de Logistics Action Days, een veertiendaagse door ETF georganiseerd. ETF wou daarmee belangrijke aandachtspunten voor de logistieke sector in heel Europa onder de aandacht brengen.

Logistieke medewerkers zijn de ruggengraat van onze economie maar zijn vaak onzichtbaar en daardoor ook onbeschermd. De sector gaat gebukt onder veel precaire jobs, lage lonen en slechte werkomstandigheden. ETF en haar leden zijn vastbesloten om dit te veranderen door actie te ondernemen in heel Europa.

Als onderdeel van de actie heeft EFT officieel ‘Het Manifest voor de Logistieke Werknemers’ gelanceerd dat werkgevers en politici oproept te zorgen voor waardig werk, collectieve onderhandelingen, het einde van onzekere arbeidscontracten, regulering van de logistieke sectoren transparante financiering.

Voorzitter Frank Moreels: “In België koos BTB bewust voor een positieve actie bij DHL omdat het een onderneming is waar we sinds jaar en dag een syndicale vertegenwoordiging hebben en de werkgever de sociale dialoog en collectieve arbeidsovereenkomsten respecteert. Het bewijst nog maar eens dat, werknemers een stem geven in de onderneming, de werkomstandigheden significant doet verbeteren. Het is dus absoluut mogelijk om in de moeilijke logistieke sector stappen vooruit te zetten als je je organiseert, als vakbond actief bent en probeert op te komen voor de werknemers.”

Samen met ETF dringen we er bij werkgevers, nationale regeringen en EU-instellingen op aan om samen te werken bij het verbeteren en reguleren van het werk in de logistiek. Als BTB zullen we blijven vechten om een duurzame en eerlijke logistieke sector te creëren die de waardigheid en rechten van haar werknemers respecteert.