Transportarbeiders: Ga mee betogen in Brussel op 20 juni 2022

Uw koopkracht daalt!

De prijzen blijven maar stijgen! Uw factuur voor gas is de laatste tijd verdubbeld.
De electriciteitsprijzen stegen met 35 tot 40 procent. Alles wordt duurder en al geruime tijd weegt ook de supermarktrekening een pak zwaarder op het budget. Sommige werknemers overnachten zelfs op het bedrijf omdat het woon-werkverkeer hen te veel kost. Zij moeten kiezen: brandstof of eten kopen. Veel transportarbeiders houden op het einde van hun loon nog een flink stuk maand over en kunnen amper nog hun rekeningen betalen.

Ondertussen stijgen de winsten van de 20 grootste Bel20 beursgenoteerde bedrijven met 42 %. Zelfs de gouverneur van de nationale bank, Pierre Wunsch, geeft toe dat het goed gaat met de Belgische bedrijven.

De wet van 96 moet gewijzigd worden!

De wet van ‘96 zorgt ervoor dat de vakbonden niet vrij kunnen onderhandelen over loonsverhogingen. Zelfs in bedrijven waar het goed, of zelfs zeer goed, gaat. De wet legt ons al verschillende jaren een kader op, waar we niet boven kunnen gaan. De laatste keer was dat een luttele 0,4 %.

Het wordt tijd dat we vrij kunnen onderhandelen. In sommige transportsectoren is er dringend een “inhaalbeweging” nodig. In sectoren waar het goed gaat willen we een eerlijk deel van de koek. Het is tijd dat de lonen opnieuw kunnen stijgen.

Poten af van de index!

Gelukkig kennen we in ons land nog de koppeling van de lonen aan de levensduurte: de index! Maar zelfs dat stellen de werkgevers vandaag in vraag. De werkgeversfederaties - met Febetra op kop - willen dat de index wordt afgeschaft, of dat er een rem op komt.
Dit zullen we niet aanvaarden.
Index is (en zelfs nog niet helemaal) niet meer dan een compensatie voor de stijging van de prijzen. Het is geen loonsverhoging!

Allen naar de betoging in Brussel - blijf niet zomaar thuis - laat je stem horen!

Download hier het pamflet (pdf).