36ste ILWU Convention – Honolulu – Hawaii – 7 t/m 12 juni 2015

Marc LORIDAN, Federaal Secretaris Havens – BTB en Monique VERBEECK, Secretaris Haven van Antwerpen en ITF vertegenwoordiger voor de vrouwelijke havenarbeiders wereldwijd, waren te gast op de 36ste Conferentie van de Amerikaanse vakbond ILWU (International Longshore and Warehouse Workers Union) in Honolulu – Hawaii.

Deze Conferentie wordt gevolgd door de verkiezing van de bestuursleden van alle lokale vakbonden (Locals) binnen de USA – Westcoast.

In zijn toespraak bracht Marc LORIDAN verslag uit over de stand van zaken van de Europese aanval van de Europese Commissie op o.m. het Belgisch systeem van havenarbeid na de gewonnen strijd tegen Ports Package I en II; liberaliseringsplannen van Europa die reeds meer dan 10 jaar aan de gang zijn.

Tegelijkertijd onderstreepte hij het belang van de versteviging van de Europese en Internationale solidariteit die zeer belangrijk is om weerwerk te bieden tegen de wereldwijde strijd tegen sociale dumping en afbraak van sterke vakbonden!

Lang leve de BTB en de ILWU !